До дня народження Петра Могили
В
останній день 1596 року, 31 грудня (10 січня 1597 р. за старим стилем)
народився Петро
Могила – архімандрит Києво-Печерського монастиря, Митрополит Київський,
Галицький і всієї Русі, екзарх Константинопольського патріарха, канонізований
Церквою.
У новому 2016 р. відзначатимемо
420-ту річницю від народження цього непересічного українського політичного,
церковного і освітнього діяча. Тож
доречно згадати про його внесок в українську історію.
Насамперед згадаємо, що він походив з роду молдовських господарів, його
батько Симеон Могила був правителем Валахії та Молдавії, а юний Петро вважався
претендентом на престол Молдавського князівства. Втім у 1607 р. внаслідок
боротьби за владу його батько загинув, а родина Могил перебралася на українські
землі Речі Посполитої. Слід зазначити, що їх пов’язували тісні зв’язки з
багатьма впливовими магнатськими родинами Польщі, втім Могили залишилися
вірними православ’ю. Петро Могила, ймовірно, навчався у Львівській братській
школі. Існують припущення, що надалі він продовжував освіту у Європі. Цікаво,
що майбутній митрополит спершу розпочав військову кар’єру, брав участь у
Цецорській битві з турками 1620 р. та у Хотинській війні 1621 р.
У 1627 р. 30-річного Петра Могилу було затверджено на посаді архімандрита
Києво-Печерської Лаври – найбільшого православного монастиря Речі Посполитої.
Відтоді він цілковито присвятив себе справам церкви, освіти, культури. У 1632
р. Петра Могилу було обрано Митрополитом Київським, Галицьким і всієї Русі.
Слід згадати, за яких історичних обставин він посів митрополичу кафедру.
На той час православ’я перебувало у глибокій кризі, після Берестейської унії
1596 р. посилилась релігійна боротьба на українських землях між представниками
трьох ворогуючих конфесій – православними, уніатами та католиками. Польський
уряд не визнавав православну церкву та її ієрархів, на православні маєтності
претендували греко-католики.
Новообраний митрополит заходився активно відновлювати позиції
православної церкви. Насамперед було досягнуто згоди з польським королем, який
у 1632 р. визнав православну церкву, гарантував православним права, рівні з
уніатами.
Петро Могила
вжив заходів, спрямованих на оновлення церковного життя:
·
запроваджено
постійний нагляд за дисципліною духівництва, порядком богослужінь;
·
започатковано
проголошення священиками виховних проповідей для парафіян по неділях і у свята;
·
обмежено
права магнатів втручатися в церковні справи на території своїх маєтків;
·
збільшено
кількість і оновлено зміст церковних книжок;
·
·
відновлено
духовні святині православ’я (Софійський собор, Церкву Спаса на Берестові,
Трьохсвятительську і Михайлівську церкви Видубицького монастиря тощо);
·
приділялася
увага підвищенню культурно-освітнього рівня православних священиків та
суспільства загалом. Так, у 1632 р. було засновано Київську колегію (згодом –
Києво-Могилянська академія), яка упродовж тривалого часу лишалася єдиним
навчальним закладом вищого типу у всій Східній Європі.
Значення діяльності Петра Могили,
спрямованої на розбудову церковного і культурного життя України, неможливо
перебільшити. Недарма час, протягом якого він був митрополитом, називають
Могилянською добою. Київська митрополія за Петра Могили була найбільш
самостійною та авторитетною. Українська православна церква в середині
XVII ст. стала значною силою національно-релігійного визволення.
Невипадково основним гаслом Української національної революції середини
XVII ст. була боротьба за віру.
У 1996 р. Петро Могила був першим, кого
канонізували у
святі Українські Православні Церкви усіх конфесій.