Традиції колядування в Україні

Відомий український етнограф і фольклорист ХХ ст. Олекса Воропай, перебуваючи в еміграції, написав ґрунтовне дослідження "Звичаї нашого народу", у якому йшлося, зокрема, про святкування Різдва в Україні. Написана живою мовою, ця праця  становить значний інтерес нині, коли тривають процеси відродження народних звичаїв та обрядів. Нижче наведено фрагмент "Звичаїв...", присвячений колядуванню.

Колядують діти, дорослі парубки та дівчата, а в Галичині інколи колядують і ґазди. Але по всій Україні першими йдуть колядувати діти. З дитячої коляди ми й почнемо цей нарис.
Благословіть колядувати...
«Як були ми ще малі, згадує Свирид Галушка, збираємось, бувало, на Різдво колядувати. Збираємось по «кутках», бо село наше велике понад тисячу дворів. Сходилися однолітки. Бувало так, що в одній хаті три колядники. Їм доводилося ділитися  разом не підуть. А мати, як мати  хоче, щоб малі були з старшими:
— Свириде,  було, питається мати.  з ким ти підеш колядувати?
— З Дмитром!
— То бери й Грицька з собою.
— Його, малого, не треба. Він з нами не зійде, хай шукає собі однолітків!
Батько саме ввійшов до хати знадвору, почув цю розмову і каже до матері:
— Та малий ще й колядувати не вміє, куди йому йти!
— Ні, вмію! обізвався Грицько.
— Вмієш? А йди лишень у сіни та заколядуй. Хай я почую! каже батько.
Грицько пішов, став під дверима і заспівав:
Бігла теличка з березничка
Та до дядька в двір.
Я вам, дядьку, заколядую,
1 Покуття лежить на південь від галицького Поділля, між Карпатами і Дністром.
А ви дайте пирога.
Як не дасте пирога,
Візьму кола за рога,
Виведу на поріг
Та викручу правий ріг.
Буду рожком трубити,
А воликом робити,
Пужкою поганять,
Хліб-сіль зароблять.
Будьте здорові з празничком!
— Еге, та ти вже колядник у мене!... Йди, колядуй  та не заходь далеко!
Грицько взув мамині чоботи, насунув на очі татову шапку, ко­жуха вже свого мав, а рукавиці взяв дідові там такі, що кіт, бувало, як змерзне, то залізе в рукавицю тільки хвіст стирчить...
Отак одягнувшись, малий біг під вікно до сусіди або до дядька через вулицю і там співав своєї «Телички».
Ми ж, старші нам уже років по дванадцять було  все село обійшли з колядою. Підійдемо до хати, станемо під вікном нас було п’ятеро та всі разом, в один голос:
— Благословіть колядувати!
— Колядуйте!
— А кому?
— Господареві!
А що той господар Михайлом чи Іваном зветься, ми вже знаємо, співаємо так, як треба:
Чи дома, дома цей пан-господар?
Цей пан-господар, на ім’я Михайло?
Челядь каже: «Нема вдома»,
А пан-господар собі, бай, дома,
Ще й сидить покінець столу,
А на тім столі три кубки стоять:
В одному кубку  медок солодкий,
В другім кубку  багрове пивце,
В третім кубку  зелене винце,
Медок-солодок  на челядочку,
Багрове пивце  на колядочку,
Зелене винце  та й до церківці,
Та й до церківці, бай, на престольні,
Коло престола  святий Микола,
В дзвоники дзвонить, на Бога молить,
На райських дверях сам Господь стоїть,
Сам Господь стоїть, три служби служить:
Першу службочку  за господаря,
За господаря, за пана Михайла,
Другу службочку  за господиню,
За господиню, на ім’я Марію,
Третю службочку  за челядочку,
За челядочку та сина й дочку...
Дай, Боже!
Рідко коли сам господар, а частіше господиня вийде з хати, винесе по кренделю чи по копійці  радіємо! Мовляв, заробили.
Йдемо далі... А то зима: снігу по коліна, мороз  аж носа пече. А проте не чуємо нічого це ж бо коляда! Один тільки раз на рік буває.
Йдемо і зустріли інших колядників. Питаємо їх:
— Хлопці, де кращі бублики дають?
— Що там бублики,  кажуть,  ви йдіть до Семена Пупоня. Панич з міста приїхав  гроші дає!
Ми біжимо  навпростець, через городи, а там сніг: намело  не перелізеш...
У Семена, ми вже знали, треба співати:
Ой, краєм, краєм, краєм-Дунаєм,
Славен єси, Боже, у всьому світі...
Він любив цю колядку ...
Була в нашому селі вдова  бідна така... Хата  копиця сіна; як великий сніг, то й вікон не знати. Ми її теж не минали, бо казали у нас: «Гріх обминути бідного!» Хоч знали, що нічого не ви­несе, але співали,  співали їй «вдовиної»:
А, чи вдома, вдома бідная вдова?
Немає вдома  пішла до Бога,
Бога благати, щастя прохати:
— Ой, дай, Боже, два лани жита,
Два лани жита та й лан пшениці,
Лан пшениці  на паляниці...
— Ой, дай, Боже, ще й трохи гречки,
Трохи гречки — на варенички ...
Бувай здорова, вдово, з Ісусом Христом,
З Ісусом Христом та Святим Різдвом.
Дай, Боже!
Отак, було, співаємо колядки, аж поки вже геть-геть смеркне».

З звіздою...
Крім дітей, на перший день Різдвяних свят колядують і дорослі парубки  ці вже ходять із «звіздою» та дзвоником.
«Звізду» роблять з дерев’яної обичайки та тоненьких дощечок  шалівок. Рівнож не п’ять і не шість, а сім. Звізда декоруєть­ся кольоровим папером, стрічками. В середині  образок «Народження Христа» і свічка.
Ватага колядників  п’ять осіб: береза, звіздоноша, дзвонар, міхоноша та запасний, що має завдання допомагати міхоноші.
Такі колядники колядують у хаті перед образами. Спочатку підходять до вікна, і береза гукає:
— Пане господарю, благословіть Христа славити!
Інколи, як де ведеться, такого благословення випрошують усі  хором:
По цьому дому, по веселому,
Чи дозволите колядувати,
Колядувати, дім звеселяти,
Дім звеселяти, дітей збудити,
Христа славити?!
— Просимо!  відзивається з хати господар, відчиняючи двері. Хлопці заходять до хати, скидають шапки, стають перед образами і під «дзеленькання» дзвоника співають:
Нова радість стала,
Яка не бувала:
Звізда ясна над вертепом
Увесь світ осіяла.
Де Христос родився.
Там світ просвітився.
І пастушки з ягнятком,
Перед Божим дитятком
На коліна припадають,
Царя-Бога вихваляють:
Ой, ти, Царю, наш Царю,
Ти, небесний Владарю,
Пошли, Боже, літа многі
Цього дому господарю,
Щоб і хліб родився,
Щоб і скот плодився,
Щоб цей пан-господар
Нічим не журився.
За таку колядку господар дає, бувало, цілого калача, а то й запрошує всю ватагу до столу, як бажаних гостей. Вип’ють по чарці, закусять  довго не сидять, та й постають у пошані перед господарем, Береза віншує:
«За цим віншуємо вас, чесний та величний наш пане Данило, усім добром, усім гараздом, що собі у Господа Бога жадаєте та думкою думаєте, щоб так воно і сталося! Поможи вам, Боже, ці свята мирно одпровадити та других у радості й веселості щасливо діждати, а нам, колядникам, ласкаві будьте не за зле мати, що у ваш чесний та величний двір повернули. Поверни до вас, Господи Боже, ласкою своєю небесною на цілий рік і вік! Сим вас віншуємо, а самі усім чесним та ґречним низько кланяємося. Здорові будьте, в гаразді оставайтеся!»
Всі колядники низько вклоняються господареві, господині, дітям, навіть наймитові, якщо він є. Отак поколядувавши в одній хаті, ватага йде до другої.

Наведено за виданням:  Воропай О. Звичаї нашого народу. Етнографічний нарис. - Мюнхен, 1958. - С. 57 - 60.



Поділитися

Схоже

2 comments

comments
Анонім
13 грудня 2019 р. о 16:21 delete

Коляди - це цикл найбільших річних свят Творця, час народження Кола Року (Різдво Коляди)!
Маємо берегти давній Православний Світогляд! Бо він нас робить українцями!
Також маємо знати, що юліанський та григоріанський календарі не мають ніякого стосунку до православного Різдва!
Чому? Про це читайте тут - http://koliada-kalendar.tilda.ws
Важливо пам'ятати і давнє вітання на православне Різдво.
Колись вітались так - "КОЛЯДА НАРОДИЛАСЬ!", у відповідь - "СЛАВИМО ЇЇ !"
Так звучала щира подяка Творцю за його опіку над миром, за нову програму Кола Року - Коляду!
Про давні православні свята Кола Року читайте тут - http://koliada-rizdvo.tilda.ws
Шануймо українську духовність!

Reply
avatar
17 січня 2022 р. о 16:12 delete

Варто знати глибинні витоки і суть Колядного циклу.
Бо що є Святвечір та Різдво у світогляді давніх праукраїнців?
Що таке Коляда?
Рекомендую прочитати:
"КОЛЯДА: ЯК ЗУСТРІЧАЛИ ПРЕДКИ СВЯТВЕЧІР ТА РІЗДВО?" - https://uamodna.com/articles/kolyada-yak-zustrichaly-predky-svyatvechir-ta-rizdvo/
"КОЛЯДА ТА РІЗДВО – САКРАЛЬНА ОСНОВА ПРАВОСЛАВНОГО КАЛЕНДАРЯ!" - https://uamodna.com/articles/kolyada-ta-rizdvo-indash-sakraljna-osnova-pravoslavnogo-kalendarya/

Reply
avatar

:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
:-?
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
$-)
(y)
(f)
x-)
(k)
(h)
cheer